Wij leven van verhalen.

Geloven is: verbanden leggen tussen verschijnselen. En daarmee je wereld ordenen.

Een vriend gaf eens dit voorbeeld: de sterrenbeelden die wij aan de hemel zien staan (grote Beer, kleine Beer) die zien wíj alleen. Mijn hond kijkt omhoog en ziet niks.  Maar mij is geleerd, of mijn hersens doen dat vol-automatisch, welke ster bij welke ster “hoort”.

We leggen veel meer verbanden. Zonder ophouden. Noem het een overblijfsel uit de prehistorie. Toen moesten we uit het ritselen van takken en blaadjes begrijpen dat er een bengaalse tijger aan kwam lopen. Misschien heeft het ook wel een andere bron, ik weet het niet.

Ik weet wel dit: wij ordenen de wereld. Uit ogenschijnlijk volstrekt toevallige dingen, scheppen wij een verhaal. En dat verhaal bepaalt ons handelen. En ons spreken.

De huizenmarkt trekt weer aan (dat is een feit dat je kunt aantonen). De President van de Verenigde Staten hield een opbeurende toespraak voor het congres (ook redelijk een feit). En wij smeden uit die twee dingen het verhaal: toen Obama een toespraak hield, verbeterde de huizenmarkt.

Of omgekeerd: de dollarkoers daalde, doordat Obama een zwakke reaktie gaf op Putin.

Het is een verhaal: niemand weet wat een zwakke of een sterke reaktie op Putin is. Niemand weet ook, of daardoor de dollarkoers daalde. En zelfs het dalen of stijgen van de koersen volgen geen ‘wetten van het universum’. Ook zij zijn menselijke verhalen.

Het verbaast mij dan ook, dat de Kerk als uitzondering wordt beschouwd.  In onze cultuur althans.

Wijd verbreid wordt gezegd: in de kerk geloven mensen, buiten de kerk zijn mensen rationeel.

Ik moet er altijd een beetje om lachen, als het niet zo verdrietig was.

Ook buiten de kerk wordt veel geloofd. Dat de vrije markt-economie goed is voor iedereen. Dat je moet bezuinigen op zorgkosten, als de economie niet sterk is. Dat het er überhaupt toe doet, of de economie sterk of zwak is.  Dat je je tijd goed moet bewaken. Dat we vakanties nodig hebben (hoe deed de Neanderthaler dat dan, vraag ik mij wel eens af). Dat millieuschade niet in het eindprodukt hoeft te worden doorberekend. Dat we uitkeringsgerechtigden goed moeten volgen. Of ze nergens misbruik van maken. Dat Nederland een land is, waarvan de grens achter Bad Nieuweschans ligt.

Wij drijven op onze verhalen.

De kerk is wel een uitzondering, maar dan op een ander vlak. De kerk legt de verbanden anders. Heeft andere prioriteiten. Voor de kerk is niets goddelijk. Niets dwingend. Niets bepalend. Niets, behalve het gebod van de liefde. Dat je zou liefhebben. (hoge dollarkoers of niet)

In Jezus hebben we heel specifiek beleefd wat die liefde betekent. En hoe ver ze gaat.  Dat was zo’n schok. Daar zijn we na tweeduizend jaar nog niet over uitgepraat.

Miskotte zei al, tijdens de Tweede Wereldoorlog, de wereld wordt beheerst door goden. Hij hoorde de goden van zíjn tijd marcheren door de straten. Maar zij zwijgen, zodra de God van Israël spreekt.

Tegenover de Liefde heeft niemand een weerwoord.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s